Skip to content

Security Research Lab
Department of Informatics,University of Piraeus​

Δρ. Παναγιώτης Κοτζανικολάου

Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Πληροφορικής, Παν. Πειραιώς

el

Πτυχιακές Εργασίες

Οδηγίες για τις πτυχιακές και διπλωματικές εργασίες για το Ακαδημαϊκό έτος 2020-21 (Τελευταία Ανανέωση: 29/10/2020)

Σε αυτή την ενότητα θα βρείτε πληροφορίες σχετικά οτιδήποτε αφορά τις πτυχιακές εργασίες και τις διπλωματικές εργασίες (των Μεταπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών) που επιβλέπω.

Η πτυχιακή εργασία αποτελεί ένα πολύ σημαντικό τμήμα των σπουδών σας. Μία άρτια πτυχιακή εργασία μπορεί να αποτελέσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην αγορά εργασίας, τη βάση για τη μελλοντική σας εξειδίκευση σε κάποιο μεταπτυχιακό πρόγραμμα σπουδών, καθώς και προσωπικό κίνητρο για την εμβάθυνση των γνώσεών σας σε κάποιο θέμα που σας ενδιαφέρει. Μία άρτια διπλωματική εργασία, μπορεί αντίστοιχα να αποτελέσει ένα βασικό εφόδιο για την συνέχιση των σπουδών σας σε επίπεδο διδακτορικής διατριβής.

Με σκοπό την οργανωμένη και μεθοδική εκπόνηση των πτυχιακών εργασιών που επιβλέπω, θα βρείτε παρακάτω τα εξής: (Ι.) Πληροφορίες για τη διαδικασία ανάθεσης, επίβλεψης και υλοποίησης μίας πτυχιακής εργασίας. (ΙΙ.) τα προτεινόμενα θέματα εργασιών και τα πρότυπα για την υποβολή πρότασης εκπόνησης και συγγραφής εργασίας, και (ΙΙΙ.) τα κριτήρια αξιολόγησης των εργασιών σας.

 

Για την ανάθεση, επίβλεψη και υλοποίηση πτυχιακής εργασίας ισχύει η ακόλουθη διαδικασία.

1) Ανάρτηση προτεινόμενων θεμάτων (για το έτος 2020-21): 

Μπορείτε να κατεβάσετε τα αρχείο με τα προτεινόμενα θέματα από τον αντίστοιχο σύνδεσμο που βρίσκεται στην ενότητα ΙΙ. Τα θέματα χωρίζονται σε 3 κατηγορίες: (Α) Ασφάλεια Δικτύων, (Β) Ασφάλεια Πληροφοριακών Συστημάτων και (Γ) Ερευνητικά θέματα. Η κατηγορία (Γ) απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε μεταπτυχιακούς φοιτητές, όμως θα εξεταστεί και η δυνατότητα ανάθεσης σε προπτυχιακό φοιτητή, σε περίπτωση που υπάρχει ενδιαφέρον.

2) Αρχική συζήτηση – Εκδήλωση ενδιαφέροντος: μέχρι 10.11.2020

Για κάθε προτεινόμενο θέμα αναφέρεται η γενική περιγραφή του θέματος, οι σχετικές προαπαιτούμενες γνώσεις, χρήσιμες πηγές, καθώς και τα στοιχεία επικοινωνίας του Υποψήφιου Διδάκτορα που είναι ο υπεύθυνος κάθε θέματος. Όλη η επικοινωνία που αφορά την εκπόνηση της πτυχιακής εργασίας θα γίνεται μέσω του  Υπεύθυνου Θέματος με κοινοποίηση και σε εμένα.

Εφόσον σας ενδιαφέρει κάποιο θέμα, θα πρέπει να στείλετε email, μέχρι τις 4/11/2019, στον Υποψήφιο Διδάκτορα που αναφέρεται στη στήλη “Υπεύθυνος Θέματος” με κοινοποίηση και σε εμένα. Για την επιτάχυνση της διαδικασίας, να αποστείλετε και πρόσφατη κατάσταση αναλυτικής βαθμολογίας.

Στη συνέχεια, σε συνεννόηση με τον υπεύθυνο θέματος θα οριστεί συνάντηση (είτε φυσική συνάντηση είτε μέσω τηλεδιάσκεψης) για να λάβετε αναλυτικές πληροφορίες για το θέμα.

3) Σύνταξη και Αποστολή Πρότασης Εκπόνησης Πτυχιακής Εργασίας: μέχρι 23.11.2020

Πρίν την ανάθεση της εργασίας, και κατόπιν συνεννόησης με τον Υπεύθυνο Θέματος, θα σας ζητηθεί να ετοιμάσετε και να αποστείλετε μέσω email “Πρόταση Εκπόνησης Πτυχιακής Εργασίας”, χρησιμοποιώντας το αντίστοιχο πρότυπο που βρίσκεται στην ενότητα ΙΙ. Το πρότυπο περιλαμβάνει τη δομή, καθώς και οδηγίες για τη συμπλήρωσή του. Περιλαμβάνει την περιγραφή του υπό μελέτη προβλήματος, τη μεθοδολογία που θα ακολουθήσετε, το χρονοδιάγραμμα του τελικού και των ενδιάμεσων παραδοτέων και τον αρχικό πίνακα περιεχομένων της πτυχιακής σας εργασίας.

4) Απάντηση αιτήματος – ανάθεση εργασίας: (2-3 ημέρες μετά την αποστολή της πρότασης)

Σύντομα μετά τη λήψη του αιτήματος θα σας απαντήσω εάν θα συνεργαστούμε ή όχι στην πτυχιακή σας εργασία. Μην ξεχάσετε να μεριμνήσετε για την εντός προθεσμίας κατάθεση της αίτησης στη γραμματεία του Τμήματος.

5) Παράδοση 1ης έκδοσης: (σύμφωνα με την πρόταση εκπόνησης)

Στην πρώτη έκδοση της εργασίας σας θα πρέπει να έχετε επεξεργαστεί τουλάχιστον ένα κεφάλαιο (προτείνεται το κεφάλαιο που αφορά την επισκόπηση του υπό μελέτη χώρου). Επίσης, θα πρέπει να έχετε τροποποιήσει/βελτιώσει τον πίνακα περιεχομένων και τις πηγές σας. Τέλος θα πρέπει να φαίνεται η κατάσταση στην οποία βρίσκεται η υλοποίηση που περιλαμβάνει η εργασία σας (implementation status). Η παράδοση γίνεται μέσω email στον  “Υπεύθυνο Θέματος” με κοινοποίηση και σε εμένα.

6) Παράδοση 2ης έκδοσης: (σύμφωνα με την πρόταση εκπόνησης)

Στη δεύτερη έκδοση της εργασίας σας θα πρέπει να έχετε ολοκληρώσει σημαντικό μέρος της υλοποίησης που περιλαμβάνει η εργασία σας (π.χ. προγραμματισμός, διαμόρφωση δικτύου, πρόγραμμα προσομοίωσης κτλ). Επίσης θα πρέπει να έχετε προχωρήσει στην επεξεργασία σημαντικού μέρους της πτυχιακής. Η παράδοση της δεύτερης έκδοσης θα γίνει αντίστοιχα με την 1η έκδοση. Αν κριθεί απαραίτητο θα οριστεί συνάντηση ώστε να γίνει επίδειξη της μέχρι στιγμής υλοποίησης και να συζητήσουμε πιθανά προβλήματα και βελτιώσεις.

7) Παράδοση τελικής έκδοσης / εξέταση: (θα καθοριστεί)

Σε ημερομηνία που θα καθοριστεί με βάση το σχεδιασμό σας (και σύμφωνα με τις ημερομηνίες που ορίζει το Τμήμα για την παράδοση / εξέταση) θα παραδώσετε την τελική εργασία σας (γραπτό και υλοποίηση). Η παράδοση θα γίνει αρχικά ηλεκτρονικά, και μετά από τις τελικές διορθώσεις και σε έντυπη μορφή. Θα καθοριστεί, σε συνεργασία, ημερομηνία εξέτασης της εργασίας σας.

Επίσης, θα υπάρχει η δυνατότητα επικοινωνίας και σε ενδιάμεσα στάδια, κατόπιν συνεννόησης.

Στην ενότητα αυτή θα βρείτε όλα τα έγγραφα που σχετίζονται με τις πτυχιακές εργασίες.

Η αξιολόγηση της πτυχιακής εργασίας σας θα γίνεται με βάση τα ακόλουθα κριτήρια:

1. Επιστημονική / τεχνική ορθότητα: 30%

Είναι το περιεχόμενο της εργασίας σας επιστημονικά ορθό; Έχετε βασιστεί σε έγκυρη βιβλιογραφία / πηγές για την ανάπτυξη του θέματος; Υπάρχει τεκμηρίωση με τη χρήση αναφορών στις πηγές που αναφέρετε; Υπάρχουν προφανή λάθη στην εργασία σας;

2. Πληρότητα ανάπτυξης: 30%

Έχετε αναπτύξει επαρκώς το θέμα; Η επαρκής ανάπτυξη μπορεί να γίνει είτε οριζόντια (αναπτύσσω σε πολύ μεγάλο βαθμό ένα συγκεκριμένο θέμα, τεχνολογία κτλ), είτε κάθετα (αναπτύσσω σε μικρότερο βαθμό ένα μεγάλο εύρος θεμάτων). Και οι δύο προσεγγίσεις είναι αποδεκτές, ανάλογα με τη φύση του θέματος που θα επιλέξετε. Βασικό στοιχείο είναι η χρήση ικανοποιητικού αριθμού πηγών στην εργασία σας, αλλά και η πραγματική χρήση τους στα διάφορα τμήματα της εργασίας και όχι η απλή παράθεσή τους στο τέλος της εργασίας.

3. Κριτική σκέψη / εμβάθυνση: 10%

Περιλαμβάνει η εργασία σας χρήσιμα συμπεράσματα; Τα συμπεράσματα αυτά βασίζονται σε πειραματικά δεδομένα (π.χ. αποτελέσματα με βάση την εφαρμογή που έχετε αναπτύξει, με βάση εξομοίωση ή προσομοίωση) ή σε μελέτη της βιβλιογραφίας ή είναι απλώς παράθεση προσωπικής γνώμης; Έχει η εργασία σας ερευνητική προοπτική;

4. Επιμέλεια κειμένου / παρακολούθηση προτύπων: 15%

Ακολουθήσατε τα πρότυπα σύνταξης εργασίας που σας έχουν δοθεί; Η εργασία σας έχει σωστή δόμηση, σύνταξη και ορθογραφία; Οι τίτλοι των ενοτήτων, υποενοτήτων, οι βιβλιογραφικές πηγές και οι πίνακες περιεχομένων ακολουθούν τους κανόνες του προτύπου; (Σε περίπτωση που θέλετε να χρησιμοποιήσετε πρότυπο σε latex επικοινωνήστε μαζί μου.)

5. Παρακολούθηση χρονοδιαγράμματος: 15%

Έχετε ακολουθήσει το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης σε όλα τα παραδοτέα; Σε περίπτωση που υπήρξε απόκλιση, υπήρξε διορθωτικό σχέδιο; Υπήρξε επαρκής επικοινωνία και συνεννόηση με το Υπεύθυνο Θέματος και με τον επιβλέποντα;